صفحه شخصی سهراب شیروانی‌فر   
 
نام و نام خانوادگی: سهراب شیروانی‌فر
استان: اصفهان - شهرستان: اصفهان
رشته: کارشناسی ارشد عمران - پایه نظام مهندسی: دو
شغل:  کارمند دفتر فنی
تاریخ عضویت:  1394/11/03
 روزنوشت ها    
 

 علت ریزش سنگ نما و مقاوم‌سازی سنگ بخش عمران

12

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

در کشور ما به دلیل وجود معادن سنگ فراوران و تنوع زیاد، برای زیباسازی نمای اکثر ساختمان ها از سنگ استفاده میشود. استفاده از سنگ نما باید بصورت اصولی باشد در غیر اینصورت شاهد ریزش آن خواهیم بود. در این مطلب قصد داریم دلایل ریزش سنگ نما را بررسی کرده و همچنین راه های جلوگیری از آن را شرح دهیم.

دلایل ریزش سنگ نما
پیش از بررسی راههای مقاوم سازی سنگ نما ابتدا باید علت جدا شدن سنگ از ملات را بررسی کنیم:

نشست ساختمان
یکی از دلایل اصلی ریزش سنگ نما، نشست ساختمان میباشد، اکثر ساختمان ها بعد از چند سال نشست می‌کنند حالا بسته به فنداسیون بعضی ساختمان ها نشست کمتری و بعضی ها نشست بیشتری دارند.

سیمان خشک
بعضی از استاد کاران برای خشک شدن سریع ملات پشت سنگ از سیمان خشک استفاده میکنند، که این مانع جذب بیشتر ملات و سنگ می‌شود.

استفاده نکردن از اسکوپ
موقع اجرای سنگ نما، استاد کار پشت سنگ برشی ایجاد می‌کند و داخل این برش ها سیم رد می‌شود، طرف دیگر سیم داخل ملات پشت سنگ قرار می‌گیرد. این باعث جلوگیری از ریزش سنگ می‌شود.

نفوذ آب به پشت سنگ
در صورت باز بود بند سنگ ها، موقع بارندگی آب به پست آن نفوذ کرده و باعث جدا شدن سنگ از ملات می‌شود. همچنین در فصل سرد سال، نفود آب و یخ زدگی آن باعث از بین رفتن ملات پشت سنگ میشود.

زمین‌لرزه و بادهای شدید
بعضی از وقایع طبیعی نظیر زلزله ممکن است باعث آسیب به ساز ها شود؛ به همین دلیل باید به فکر مقاوم سازی آن باشیم.

به کار بردن مصالح نامرغوب
در صورت استفاده از سنگ با جذب ملات پایین و یا استفاده از سرامیک و لاشه سنگ، نما استحکام بالایی نخواهد داشت.

تغییر شرایط آب‌وهوایی
تغییر مداوم شرایط آب و هوایی و سردی و گرمی هوا باعث آسیب رساند به سنگ میشود. سنگ نما در این شرایط دچار انقباض و انبساط می‌شود و ریزش سنگ اتفاق می‌افتد. همچنین اگر اجرای سنگ نما در دمای خیلی گرم انجام شود باعث تبخیر آب ملات میشود و در صورت اجرا در دمای خیلی سرد باعث یخ زدگی ملات پشت سنگ میشود.

مسئولیت ریزش سنگ نما با کیست؟
همانطور که توضیح داده شد ریزش سنگ نما به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد. اگر عوامل طبیعی مانند زلزله باعث ریزش سنگ شود مسئولیت آن برعهده ی مالکین میباشد و در صورتی که عواملی مانند اسکوپ نکردن ، نریختن سیمان پشت سنگ، استفاده از مصالح نامرغوب، باعث ریزش سنگ شود مسئولیت آن برعهده ی مهندس ناظر و سازنده ساختمان میباشد البته اگر عمر مفید سازه تمام نشده باشد. عمر مفید نمای ساختمان ده سال است و بعد از گذشت این مدت مالکین ساختمان موظف اند نمای ساختمان را بررسی کند و در صورت نیاز آنرا مقاوم سازی کنند.

مقاوم‌سازی سنگ نما ساختمان
برای جلوگیری از ریزش سنگ نما باید آنها را با پیچ و رولپلاک کردن مقاوم سازی کرد. پیچ و رولپلاک نما باعث می‌شود سنگ به ملات پشتش وصل شود و حتی اگه از ملات جدا شود امکان ریزش ندارد. درنظر داشته باشید قبل از ریزش سنگ باید به فکر محکم کردن آن باشید؛ متاسفانه اکثر مالکین ساختمانی تا وقتی ریزش سنگی اتفاق نیافتد به فکر جلوگیری از آن نیستن حال اینکه همان ریزش سنگ ممکن است صدمات جبران ناپذیری بهمراه داشته باشد. توجه داشته باشید در صورتی که عملیات پیچ و رولپلاک نما به صورت اصولی انجام شود سنگ ها برای همیشه در جای خودشان تثبیت شده و دیگر ریزش سنگی اتفاق نمیافتد. پس برای اجرای پیچ و رولپلاک نما باید از شرکت های معتبر کمک گرفته شود.

زیباسازی نما پس از اجرای عملیات پیچ و رولپلاک
پساز پیچ کردن سنگ می‌توان روی آن را با بتونه ی همرنگ پوشاند تا به زیبایی سازه آسیبی وارد نشود. بتونه ی سنگ از ترکیب سیمان سفید، چسب بتون و پود رنگ ساخته میشود.

با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
بهره‌گیری از تکنیک راپل
در گذشته برای دسترسی به نمای ساختمان حتما باید داربست زده میشد و بعد از آن عملیات مورد نظر انجام میشد ولی امروز برای تعمیرات نمای ساختمان به داربست نیازی نیست و می‌توان با هزینه و زمان کمتر، با استفاده از تکنیک راپل، تعمیرات مورد نظر را انجام داد.

راپل چیست؟
به عملیات پایین آمد از ارتفاع با طناب، راپل گفته می‌شود. راپل در عملیات های امداد و نجات کاربرد دارد و همچنین شرکت هایی هستند که با استفاده از این تکنیک خدمات پیچ و رولپلاک نما را انجام می‌دهند.

مزایای بهره‌گیری از تکنیک راپل:
سرعت بالاتر نسبت به داربست.
ایمنی تکنسین راپل کار فوق العاده بالاست.
در تکنیک راپل محدودیت ارتفاع وجود ندارد.
هزینه ی اجرای کار در روش راپل پایین تر است.
استفاده از راپل برای پیچ رولپلاک نما
ما پیچ کردن سنگ نما با تکنیک راپل را توصیه میکنیم. تکنسین کار در ارتفاع با طناب و تجهیزاتی که در اختیار دارد در کوتاه ترین زمان سنگ نما را مقاوم سازی می‌کند

سخن پایانی
استفاده از نمای سنگی در عین زیبایی و تنوع بالایی که دارد اگر به درست اجرا نشود میتواند خطر آفرین باشد. پس باید با پیچ و رولپلاک کردن نما از ریزش سنگ جلوگیری کنیم.


برگرفته از: ایسنا

یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 15:49  
 نظرات